„Bucura-te, ceea ce eşti plină de har! (Lc. 1, 28). Şi iată că celor ce şedeau pe tărâmul şi în umbra morţii le răsare pentru prima dată rază de bucurie, iată că în valea cea întunecată a plângerii se aude pentru prima dată cuvântul: „Bucură-te!”. Deci să luăm aminte! Bucură-te, ceea ce eşti plină de har! Domnul este cu tine. Pământul văduv este logodit iar cu Cerul. Ne-am depărtat de Dumnezeu, însă Dumnezeu nu ne-a părăsit. Insuşi vine, căutându-ne pe noi, cei rătăciţi, ne ia pe umerii Săi şi ne duce la Sine.” (Sfântul Teofan Zăvorâtul)

Sărbătoarea Bunei Vestiri este prăznuită anul acesta în Duminica a III-a a Marelui Post, cea care este închinată Sfintei Cruci. Cu acest prilej, numeroși creștini s-au adunat la Mănăstirea Suruceni pentru a participa alături de obștea monahală la Sfânta Liturghie. Buna Vestire este considerată o Sărbătoare a Maicii Domnului, dar ea este şi Praznicul Întrupării Domnului din Preasfânta Născătoarea de Dumnezeu prin „umbrirea” Duhului Sfânt şi, în acest sens, începutul iconomiei mântuirii realizate de Fiul lui Dumnezeu Întrupat.

Buna Vestire a Maicii Domnului este o Sărbătoare a bucuriei pentru întreaga omenire, căci prin această tânără galileeană, Dumnezeu va pune început tainei mântuirii lumii. „Prezența Lui nu va mai inspira nici amenințare, nici teamă, El la veni întru bucuria și plenitudinea copilăriei. Prin ea, acum va fi Împărat un Prunc, un copil gingaș fără apărare, însă, în ciuda acestora, prin El toate forțele răului vor fi deposedate de putere pentru totdeauna”, menționează pr. Alexander Schmemann.

Întruparea Mântuitorului Hristos, care a început în ziua Bunei Vestiri a Maicii Domnului, este înfățișată de Sfinții Părinți ca o nuntă a lui Dumnezeu cu omul. Este vorba de unirea firii dumnezeiești cu firea omenească în Persoana lui Hristos. Făcând referire la Sfântul Iosif Vriennios, care tâlcuiește înțelesul teologic al acestei nunți, IPS Hieroteos Vlachos ne spune: „Maria a fost singura între femei aleasă a fi pururea fecioară. Împăratul Hristos a fost atras și cucerit de gingășia ei feciorelnică și i-a dat precum a binevoit o frumusețe negrăită și a unit-o cu Sine ca pe o mireasă fără prihană. Însă prin Maica Domnului, acest lucru s-a petrecut cu întreaga omenire, fiindcă Hristos a luat de la ea firea omenească, fire care este deoființă cu a noastră. Prin urmare, nunta între Dumnezeu și Maica Domnului este nunta între Dumnezeu și întreaga omenire”.

Sfântul Simeon Noul Teolog scrie că „această nuntă se repetă tainic, până la sfârșitul veacurilor, cu toți fii luminii… cei credincioși nu-L zămislesc pe Dumnezeu Cuvântul trupește, ci duhovnicește. Ei îl păzesc pe Hristos în inimile lor, iar Hristos îi îndemnezeiește”.

Ceea ce s-a petrecut cu Maica Domnului raportat la întrega omenire, ar trebui să se petreacă, într-o anumită măsură, cu fiecare creștin. Mântuitorul dorește să intre în sufletul fiecăruia dintre noi, să afle casă în inima noastră. El bate la ușa sufletului nostru ca să-I deschidem și El să intre și să cineze cu noi. Buna Vestire a Maicii Domnului se repetă în viața fiecărui om. Și doar surzenia duhovnicească sau trândăvia și nepăsarea ne poate împiedica să nu primim vestea mântuirii noastre, care reprezintă tainica unire cu Dumnezeu.

Sfânta Scriptură a păstrat unicul mesaj lăsat de Maica Domnului: „Faceți ce vă va spune El (Ioan 2, 5),” un mesaj pe care ea însăși l-a trăit, urmând prin întreaga sa viață îndemnului Fiului Său: „Oricine voiește să vină după Mine, să se lepede de sine, să-şi ia crucea şi să-Mi urmeze Mie. Căci cine va voi să-şi scape viaţa şi-o va pierde, iar cine își va pierde viaţa sa pentru Mine şi pentru Evanghelie, acela şi-o va mântui.” (Mc. 8, 34-35)

În cadrul Sfintei Liturghii, numeroşi credincioşi au primit împărtăşirea cu Trupul şi Sângele Domnului nostru Iisus Hristos.

Această prezentare necesită JavaScript.

Leave a reply

required

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.