Pocăinţa se leagă de teologie. Întotdeauna există pocăinţă în om, dar își schimbă forma. La început, este pocăinţă din pricina depărtării de Dumnezeu, a lipsei dumnezeiescului har, şi apoi e pocăinţă pentru a găsi mai mult har.
Când cineva se pocăieşte, primeşte har de la Dumnezeu; când primeşte harul, lumina, atunci îşi vede mai mult păcatele, de vreme ce ajunge în lumină şi devine el lumină. În vederea luminii vede stricăciunea, deşertăciunea, mortalitatea proprie, şi-şi sporeşte cu mult mai mult pocăinţa. Astfel, pocăinţa conduce la teologie şi primeşte însufleţire din aceasta. Pocăinţa nu se opreşte niciodată.”
Părintele Sofronie de la Essex
Ierótheos Vlachos, Mitropolit de Nafpaktos și Sfântul Vlasie, Cunosc un om în Hristos: Părintele Sofronie de la Essex, traducere din limba greacă de Pr. Șerban Tica, Editura Sophia, București, 2011, p. 277