Slujba numită „Sfințirea cea mare a apei” se săvârșește de două ori pe an, iar nu o singură dată, dupa cum se știe în popor: mai întâi, ea este săvârșită în ajunul Bobotezei, cu această aghiasmă mare stropindu-se casele credincioșilor, iar mai apoi, în ziua de Bobotează (6/18 ianuarie), aceasta din urmă fiind luate de credincioși acasă, pentru nevoile de peste an.
Sfințirea cea mare a apei, săvârșită de preoți în ziua în care Mântuitorul Iisus Hristos a sfințit firea apelor, botezându-Se în râul Iordan, este oficiată numai în biserică sau lângă o apă curgătoare curată. În cadrul acestei slujbe, spre deosebire de cea în care se sfințește aghiasma mică, apa este sfințită printr-o dublă invocare a Duhului Sfânt. Astfel, aghiasma mare are o putere sfințitoare deosebit de mare, ea purtând în sine darurile minunate ale Duhului Sfânt cu mult mai mult decât aghiasma cea mică.
Fiind sfințită numai la începutul anului, aghiasma mare este păstrată cu multă grijă în Sfântul Altar, ea fiind folosită de preot la multe rugăciuni săvârșite peste an: aghiasma mare este folosită în slujba Botezului, la sfințirea bisericilor, a antimiselor și a Sfântului și Marelui Mir; cu ea se stropesc și obiectele liturgice și icoanele ce urmează a fi sfințite; cu ea se stropesc demonizații și cei vrajiți, atunci când li se citesc rugăciunile de dezlegare și molitfele; ea se folosește și la unele dintre rugăciunile din Molitfelnic, precum cele de deochi și de curățire a fântânii, holdelor etc.
În zilele de Bobotează, fiecare creștin este dator să ia acasă aghiasmă mare și să o păstreze într-un loc deosebit și curat. Cu această ocazie, credincioșii beau aghiasmă mare vreme de opt zile, începând din ziua Bobotezei și încheind în ziua de odovanie a praznicului (14/27 ianuarie); numai în această perioadă se poate bea aghiasmă mare fără post și spovedanie.
După data de 14/27 ianuarie, aghiasma mare „se ia numai cu post și cu spovedanie, întotdeuna înainte de anafură, cu binecuvântarea preotului duhovnic”. Unii preoți obișnuiesc să dea aghiasmă mare, dupa post și spovedanie, acelora care nu au binecuvântarea de a se împărtăși cu Sfintele Taine. Cu binecuvântarea duhovnicului, postind măcar în ajun, aghiasma mare se poate bea și în zilele de sărbătoare.
Cu aghiasmă mare se pot stropi și casa, curtea, grădina, vitele, ogoarele și livezile, spre a fi păzite de lucrările necurate ale diavolului (doar de Bobotează sau periodic). De asemenea, cu pocăință și cu binecuvântarea duhovnicului, aghiasma mare se poate lua și în cazuri de boli grele. Fiind încărcată cu darurile dumnezeiești ale Duhului Sfânt, aghiasma mare a săvârșit adesea minuni, tămăduind bolnavi, apărând de rele și izbăvind din primejdii pe cei credincioși.
http://www.crestinortodox.ro/