A doua baie, deopotrivă cu Botezul, este Taina Sfintei Spovedanii, care spală şi curăţă păcatele oamenilor. Despre aceasta spune Sfântul Isaac Sirul: “Dar după dar, s-a dat de Dumnezeu oamenilor după Botez, Taina Pocăinţei, că pocăinţa este numită şi a doua naştere” (Filocalia vol. X, Cuvântul 72).

– Care este baia duhovnicească care spală, dezleagă şi scoate din rădăcină păcatele omului?

– Întâi este baia sfântului şi dumnezeiescului Botez care spală păcatul strămoşesc şi toate păcatele făcute până la Botez (Fapte 2, 38; Ioan 3, 3-5). A doua baie, deopotrivă cu Botezul, este Taina Sfintei Spovedanii, care spală şi curăţă păcatele oamenilor. Despre aceasta spune Sfântul Isaac Sirul: “Dar după dar, s-a dat de Dumnezeu oamenilor după Botez, Taina Pocăinţei, că pocăinţa este numită şi a doua naştere” (Filocalia vol. X, Cuvântul 72). Iar dumnezeiescul Părinte Ioan Scărarul a îndrăznit să zică: “Mai mare decât Botezul, după Botez, este izvorul lacrimilor” (Cuvântul al 7-lea, Pentru plâns, Filocalia, vol. IX).

– Când rămân păcatele nedezlegate la Sfânta Spovedanie?

– Când creştinul nu-şi mărturiseşte toate păcatele, asemenea lui Iuda şi când duhovnicul nu le dezleagă. El nu are voie să le dezlege până ce creştinul nu primeşte canonul rânduit. Dacă duhovnicul dezleagă pe cineva “mai înainte de a face acela canonul, sau mai înainte de a mărturisi (de a făgădui) că îl va face, unul ca acela se face vinovat de toate păcatele celui pe care l-a dezlegat”.

Iarăşi, păcatele omului rămân nedezlegate dacă nu face fapte de pocăinţă, “căci fără de îndreptare nu poate să existe iertare”. Însă adevărata pocăinţă este părăsirea păcatului şi căinţa inimii.

(Arhim. Cleopa Ilie, Arhim. Ioanichie Bălan, Lumina şi faptele credinţei, Editura Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei, 1994, pp. 58-59)

Leave a reply

required

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.