
„Căci vine ceasul când toate acestea din jurul nostru care par a fi esențiale se vor sfârși, când cele efemere ale lumii vor pieri, când măștile vor cădea și adevărul va ieși la iveală. Acela este „momentul adevărului”, în care se hotărăște veșnicia noastră. Dacă am fi conștienți de importanța acestui „moment al adevărului” oare am mai alerga după atâta zădărnicii cu care ne umflăm mintea și ne irosim sufletul? Oare am mai asculta atâtea voci înșelătoare? Oare ne-am mai bate joc de sufletul nostru făcând lucruri de rușine?” PS Macarie al Europei de Nord.
În Duminica Înfricoșătoarei Judecăți, numeroși creștini s-au adunat la Mănăstirea Suruceni pentru a participa alături de obștea monahală la Sfânta Liturghie, oficiată de slujitorii așezământului monahal. Pasajul evanghelic al acestei Duminici (Mt. 25, 31-46) ne îndeamnă la o reflecție duhovnicească asupra momentului întâlnirii noastre cu Dumnezeu la sfârșitul veacurilor. Sfântul Grigorie Palama spune că, la a doua venire a lui Hristos, toți Îl vor vedea pe Dumnezeu, însă unii Îl vor percepe ca lumină, iar alții ca foc mistuitor.
Vorbind despre cea de-a Doua Venire, Sfântul Grigorie Teologul scrie că Dumnezeu va fi „lumină celor ce și-au curățit mintea” și dimpotrivă, va fi „întuneric pentru cei orbiți la partea călăuzitoare (minte), adică înstrăinare de Dumnezeu, după măsura acestei miopii”.
Pentru a înțelege mai profund învățătura pildelor Mântuitorului despre judecată, trebuie să ne lărgim viziunea duhovnicească. Aceste pilde nu se referă doar la faptele bune, ci și la starea inimii noastre: la capacitatea de a recunoaște glasul Păstorului cel Bun și de a răspunde chemării Sale spre comuniunea veșnică cu El: „Veniţi, binecuvântaţii Tatălui Meu, moşteniţi împărăţia cea pregătită vouă de la întemeierea lumii” (Matei 25, 34). Sfântul Grigorie Palama subliniază că cei drepți vor moșteni Împărăția lui Dumnezeu nu doar datorită unor fapte de milostenie, ci datorită întregii lor vieți transfigurate.
„Conform învăţăturilor Părinţilor bisericeşti, există trei tipuri de judecată. Prima are loc în timpul vieţii, când ne confruntăm cu decizia de a face sau nu voia lui Dumnezeu și când trebuie să alegem dacă urmăm sau nu un gând rău. Al doilea tip de judecată are loc atunci când sufletul părăsește corpul și potrivit Sf. Ap. Pavel „precum le este rânduit oamenilor o dată să moară, iar după aceea să fie judecați“ (Evrei 9,27). Cel de-al treilea şi ultimul tip de judecată va avea loc la cea de-a doua venire a lui Hristos. Primul tip de judecată este important. Un om care se unește cu Hristos în viața aceasta și vede Lumina Necreată, a fost deja judecat și nu trebuie să mai aștepte ce-a de-a doua venire a lui Hristos,” subliniază IPS Hierotheos Vlachos.
Ceea ce se va întâmpla după Judecata de Apoi nu trebuie privit ca un eveniment îndepărtat, fără legătură cu viața noastră de acum. Starea în care ne vom afla atunci va fi o continuare a stării în care ne aflăm acum. Sfântul Grigorie Palama spune că Hristos este Soarele Dreptății, Lumina cea adevărată și veșnică. Sufletele sfinților trăiesc deja în această lumină și vor continua să se împărtășească de ea și în veșnicie, când chiar și trupurile lor vor fi străluminate de harul dumnezeiesc. Cei care nu se pocăiesc, deși în această viață se bucură de lumina soarelui și de frumusețea creației lui Dumnezeu, trăiesc în afara Luminii celei adevărate. Tot astfel, și în veșnicie, vor rămâne în afara ei…
În cadrul Sfintei Liturghii, numeroşi credincioşi au primit împărtăşirea cu Trupul şi Sângele Domnului nostru Iisus Hristos.