Toți Îl căutăm pe Hristos, într-un mod conștient sau inconștient. Pentru că Hristos este piatra unghiulară. Nimic nu are înțeles în această lume în afară de această Piatră care dă sens. Noi nu avem înțeles în această lume, noi nu avem semnificație, direcție și identitate fără de Hristos în această lume. Și orice am întreprinde în această lume fără de Hristos este sortit temporalității. Sau, respectând cuvintele Domnului adresate surorilor Marta și Maria, orice edificăm în această lume fără Hristos se va lua de la noi. Să nu uităm acest lucru: totul se va lua de la noi, în afară de ceea ce clădim cu Hristos.
Și dacă toți Îl căutăm pe Hristos într-un mod sau altul, conștient sau inconștient, El se arată sub cele două forme: pentru cei credincioși Se arată în mod vizibil, ca și piatra unghiulară fără de care nu pot și nu vor să construiască nimic. Hristos este și Începutul, când vine vorba de piatra unghiulară, piatra fundamentală, piatra pe care construim, dar Hristos este și Sfârșitul, Piatra care le leagă pe toate. Și atunci când terminăm o lucrare, El pune desăvârșirea, El plinește, El desăvârșește toate și noi înțelegem această lucrare pe care El o face cu noi, El este Alfa și Omega. Pentru cei credincioși care Îl caută pe Hristos în mod conștient, El este Cel care dă sens, El este cel care dă direcție, El este cel care desăvârșește toată lucrarea noastră.
Dar acum zic și de cei care-L caută pe Hristos într-un mod inconștient, care provoacă chiar într-un fel tulburare în mintea noastră. Este vorba de cei care, asemeni Apostolului Pavel – mai înainte Saul din Tars – lovea cu tărie în țepușă. Se lupta cu Hristos fără să știe măcar. Pentru că el înțelegea în adâncul său că lumea nu poate să fie nimic fără de Hristos, Cel prin care toate s-au făcut. Dar pentru că inima lui nu era încă pregătită să-L primească, se lupta cu îndârjire împotriva lui Dumnezeu. Și sunt mulți care se luptă vădit împotriva lui Hristos. Și acum nu mă refer cu judecată la aceștia, dimpotrivă. Este semn că-L caută cu disperare pe Hristos, dar nu reușesc să se smerească și să se roage. Pentru că și cel necredincios care se roagă primește descoperirea lui Hristos. Și cum se poate întâmpla acest lucru? Zicem la modul concret și imediat: „Doamne, aș vrea să cred în Tine și nu pot”. Și să insistăm în rugăciunea aceasta și Domnul Hristos ni se va descoperi în inimă și nu-L vom mai căuta doar inconștient, ci conștient. Și, de-acum, nu vom mai dărâma ceea ce El vrea să zidească, ci vom construi împreună cu El.
Dar acest lucru îl zic și în cazul celor care-L caută într-un mod conștient. E nevoie mereu și mereu să ne reînnoim în această căutare. Pentru că a-L trăi pe Hristos în viața noastră nu este un dat [primit] o dată pentru totdeauna, ci este o realitate în care creștem, în care ne adâncim. Și, cum ar zice Sfântul Apostol Pavel, ne așteaptă acel moment în care putem și noi să spunem: „M-am răstignit împreună cu Hristos și nu mai trăiesc eu, ci Hristos trăiește întru mine”.
Lumea geme după Hristos. Toate confuziile care există, toate luptele, toate nesiguranțele, toate pricinile de fapt sunt dovada mărturiei credinței inconștiente în Hristos, mărturisirii lui Hristos, înțelegând că nimeni nu ne poate salva, nimeni nu ne poate da mântuire, nimeni nu ne poate scoate din această realitate, din această stare pe care o trăim în afară de Hristos. De aceea, tot ceea ce se întâmplă în lumea aceasta – la o primă privire tulburător de greu și însoțit de atât de multă confuzie – nu este altceva decât semnul căutării disperate a lui Hristos, Care să restabilească toate, să ne restabilească în matca noastră, în drumul nostru, în identitatea noastră.
PS Benedict Bistrițeanul, Predică la Duminica a 4-a după Rusalii, 18 iulie 2021