„Domnul bate la inima fiecăruia în parte, chemându-l la acea bucurie şi lumină care nu se termină odată cu ieşirea sa din viaţa pămânească. Chemarea Lui diferă de la om la om, pentru că Domnul cunoaşte cine ce va auzi mai repede şi va răspunde chemării.” (Arhim. Ioan Krestiankin)

Prima Duminică a Postului Păresimilor, cea a Ortodoxiei, a reunit în rugăciune obștea monahală și creștinii veniți pentru a participa la Sfânta Liturghie. De ce Duminica de astăzi a fost aleasă ca Sărbatoare a Triumfului Ortodoxiei? Ne explică Sfântul Iustin Popovici: „În primăvara anului 843, binecredincioasa şi Sfânta împarăteasă Teodora a convocat un sinod la Constantinopol, care a restabilit cultul sfintelor icoane, proslăvind biruinţa asupra ereticilor iconoclaşti. Iar în ziua de 11 martie 843, când Biserica prăznuia prima Duminică a Postului Mare, s-a desfăşurat o impunătoare procesiune cu sfintele icoane, purtate de cler şi de suita imperială, pe care le-au aşezat în Biserica din Sofia. Prima Duminică a Postului Mare este numită de atunci Duminica Ortodoxiei.”

Evanghelia de astăzi descrie întâlnirea lui Hristos cu Filip și Natanael și răspunsul acestora la chemarea Sa. „Vino și vezi!” îl îndeamnă Filip pe Natanael, iar odată cu el pe noi toți, de a răspunde chemării lui Dumnezeu, de a ne întâlni cu El, de a-L vedea în Slava Îm­părăției: „Adevărat, adevărat zic vouă, de acum veţi vedea cerul deschizându-se şi pe îngerii lui Dumnezeu suindu-se şi coborându-se peste Fiul Omului” (In 1, 51).

Este important să evidențiem că Hristos este Cel Care îl „găsește” pe Filip și, fără să îi dea explicații, îl cheamă la apostolat: „urmează-Mi” (In 1, 43). La fel, ca și pe Filip, Dumnezeu ne caută pe fiecare dintre noi, oferindu-ne libertatea de a răspunde chemării Sale, după cum ne spune și Sfântul Sofronie Saharov: „Dumnezeu nu sileşte nicidecum omul, ci stă cu răbdare la poarta inimii sale, aşteptând cu smerenie momentul în care această inimă I se va deschide. Dumnezeu Însuşi îl caută pe om înainte ca omul să-L caute pe Dumnezeu. Când, prinzând o clipă prielnică, Domnul Se descoperă omului, numai atunci cunoaşte omul pe Dumnezeu, în măsura în care îi este dat, şi începe de acum înainte să-L caute el însuşi pe acest Dumnezeu Care scapă din nou inimii lui.” Și întâlnirea lui Natanael cu Hristos ne vorbește despre faptul că Dumnezeu este Cel Care îl caută și îl găsește pe om și nu invers.

Domnul Iisus Hristos il caracterezează pe Natanael ca „israelit în care nu este vicleșug” (Ioan 1, 47). „Domnul voieşte ca noi să venim la El cu o inimă lipsită de vicleşug, de bunăvoie şi fără prejudecăţi, şi să-L „încercăm” cu nevinovăţie, aşa cum a făcut Natanael. Dacă „venim şi vedem“, Dumnezeu nu va întârzia să ne dea mărturie despre Sine Însuşi. Insă ne lasă pe noi să facem primul pas, să ne manifestăm dorinţa de a-L cunoaşte şi de a-L urma de bunăvoie şi cu toată inima,” menționează arhimandritul Zaharia Zaharou.

La finalul slujblei s-a săvârșit Te-Deum-ul solemn din Duminica Triumfului Ortodoxiei.

La începutul urcușului duhovnicesc al Postului suntem invitați să răspundem la chemarea discretă pe care ne-o adresează Hristos tuturor: „Vino și vezi!”. Să ne străduim cuvântul Său să prindă viață în sufletele noastre, pentru a nu rămâne „străini şi pribegi, ci cetăţeni cu Sfinţii şi cu cei apropiaţi ai lui Dumnezeu.” 

Această prezentare necesită JavaScript.

Leave a reply

required

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.