Invatatura despre persoana este importanta pentru epoca noastra. Multi vorbesc despre persoana filosofic, psihologic, personalist; insa persoana este descoperirea lui Dumnezeu in om.

In aceasta descoperire, aratarea lui Dumnezeu, omul simte ca Dumnezeu este Persoana, dar ca si el insusi, omul, este persoana, si vine in comuniune cu Dumnezeu, persoana catre Persoana. 

Principiul ipostatic care se gaseste in adancul nostru, chiar de la conceperea noastra, lucreaza din descoperire dumnezeiasca spre vederea luminii celei necreate, si aceasta este fundamentul vietii ascetice si duhovnicesti”.

Dogma Sfintei Treimi are legatura cu viata noastra, de vreme ce omul este zidit dupa chipul si spre asemanarea lui Dumnezeu. Care este legatura noastra cu Dumnezeu? Persoana ipostas. Tatal traieste in Fiul si intru Duhul Sfant, Fiul traieste intru Tatal si intru Duhul Sfant, iar Duhul Sfant traieste intru Tatal si intru Fiul. Aceasta unime nu anuleaza atributele ipostatice speciale ale persoanelor.

Este o prostie sa legam cunoasterea Persoanelor Sfintei Treimi de cunoasterea legaturii omenesti in casatorie.

Iconograful zugraveste persoana, nu doar firea, de aceea si scrie numele sfantului. O icoana fara nume nu zice nimic, nu este icoana, precum si cel rastignit fara numele lui Hristos sau macar fara O ωN pe nimbul luminos nu este Cel rastignit”.

Si noi am fost ziditi ca persoane pentru a avea comuniune cu Dumnezeul treimic. Inauntrul nostru exista principiul personal. Dupa pacat am devenit indivizi, entitati egoiste, dar acum, uniti de Hristos, Cel ce lucreaza si activieaza in noi principiul ipostatic, devenim iarasi persoane adevarate.Dumnezeu traieste in noi si noi in El. Noi Il iubim pe Dumnezeu si pe toti oamenii. Expresia persoanei lui Dumnezeu este dragoste Sa care a coborat pana la iad, iar expresia persoanei noastre este dragostea noastra, care iarasi coboara pana la iad prin micsorarea de sine si prin lepadarea de sine.

Si noi, crestinii, devenim persoane atunci cand ne unim intre noi in Hristos si traim unul fata de ceilalti in mod personal prin dragoste. Astfel, traim in mod treimic.

In afara de Hristos, guverneaza impersonalul.

Cand omul devine persoana, nu ramane niciodata singur, persoana nu cunoaste singuratatea, traieste cu Dumnezeu si cu ceilalti”.

Ipostasul cauta un alt ipostas.

Sursa: “Cunosc un om in Hristos: Parintele Sofronie de la Essex” de Mitropolit Hierotheos Vlachos

Leave a reply

required