Sunt gândurile păcătoase un fragment din ființa noastră? Cum se nasc și cum pot fi alungate? Cum trebuie să trateze omul aceste produse ale răului și cum poate să le învingă?
Cunoscuta revistă rusească “Slavianka” a publicat un interviu cu arhimandritul Efrem, egumenul Sfintei Mari Mănăstiri a Vatopedului, pe tema “Gândurile păcătoase”. Gheronda Efrem, care este cunoscut tuturor datorită profunzimii cuvântului său duhovnicesc şi clarităţii cu care descrie cele mai subtile sensuri spirituale, încearcă să ne ofere o imagine cât mai limpede a ceea ce numim gânduri păcătoase, subliniind faptul că uneori anumite gânduri ne întăresc duhovniceşte.
În cele ce urmează, vă prezentăm un fragment din acest interviu, aşa cum a fost publicat el în revista “Slavianka”:
Reporterul (R.): Ce sunt gândurile păcătoase şi care este ipostasul lor spiritual?
Gheronda Efrem (G.E.): Gândurile păcătoase sunt cugetări care se împotrivesc voii lui Dumnezeu şi acţionează în spaţiul gândirii omului, fie din voia sa, fie fără voia sa. Mintea omului se află într-o continuă mişcare. Fie produce singură diverse gânduri, fie alţi factori externi o bombardează cu o sumedenie de gânduri, care se perindă pe ecranul nostru intelectual.
R.: De unde provin aceste gânduri?
G.E.: Unele izvorăsc din inima împătimită a omului, iar altele sunt provocate de către diavol. Însuşi Hristos ne învaţă că «din inimă ies gândurile rele, ucideri, adultere, desfrânări, furtişaguri, mărturii mincinoase, hule» (Mat. 15, 19). Patimile omului produc şi se hrănesc cu gânduri păcătoase. Din cauza urii nemăsurate pentru om, demonii încearcă cu orice chip să-l împiedice pe acesta să păşească pe drumul mântuirii. Lucrarea lor constă în însămânţarea gândurilor păcătoase, rele, ruşinoase, viclene şi hulitoare în mintea omului.
Desigur, există şi gânduri bune, dumnezeieşti, care provin de la Însuşi Dumnezeu sau de la sfinţi, gânduri care îl îndeamnă pe omul păcătos la pocăinţă, îl mângâie în încercări şi îl luminează spre «descoperirea adâncului Dumnezeirii» (I Cor. 2, 10). Propăşirea spirituală a omului depinde de calitatea gândurilor sale. Aşadar, trebuie să cultivăm gândurile curate, sfinte, dumnezeieşti. Să transformăm mintea noastră într-o fabrică de gânduri bune, aşa cum ne îndeamnă Gheronda Paisie.
R.: Cum putem discerne gândurile bune de cele păcătoase?
G.E.: Numai prin trezvie putem să ne păstrăm mintea curată, să veghem la poarta sufletului nostru şi să discernem gândurile care ne vin. Trezvia este înfrânarea, atenţia pe care eu o impun minţii mele. Poate fi dobândită prin invocarea preacinstitului şi preadulcelui nume al lui Iisus Hristos. Rugăciunea «Doamne, Iisuse Hristoase, miluieşte-mă» – cea mai puternică armă împotriva patimilor şi demonilor – este cea care ajută mintea să controleze şi să discearnă gândurile.
Gândurile sunt asemenea avioanelor care zboară în văzduh. Nu depinde de noi faptul că aceste avioane zboară continuu în văzduh. Suntem însă datori să nu le lăsăm să aterizeze pe pista sufletului nostru, să nu le îngăduim să pătrundă înlăuntrul nostru.

Arhimandritul Efrem, Egumenul Mănăstirii Vatoped
Sursa: www.pemptousia.ro

Leave a reply

required